Pembentukan Karakter Siswa Melalui Pembelajaran Matematika Terintegrasi Islam
DOI:
https://doi.org/10.31004/koloni.v3i1.572Abstract
Mathematics is one of the fields of study studied by students in Indonesia. This mathematics has been introduced from kindergarten to university level. Mathematics not only validates numbers, but also teaches humans about structured thinking patterns in solving problems. So this will have an impact on a person's character in their daily life. The aim of this research is to describe changes in student character in the context of mathematics learning that is integrated with Islamic values. Data on changes in student character was obtained by distributing questionnaires to 23 grade 8 students at SMP Negeri 2 Sungai Pua. The results of this research are that students' character can be said to be still not good, looking at the aspect of hard work reaching the highest level of 47.82% or 11 students, while the honest aspect shows the lowest level of 26.08% or only involving 6 students.
References
Amalia, I. A. (2020). Membangun Karakter Siswa Melalui Pembelajaranmatematika Yang Berintegrasi Keislaman. Journal On Teacher Education, 3.
Aviola, N., Hayati, S., Pebria, W., Annisa, A., & Imamuddin, M. (2023). Pengaruh Pembelajaran Matematika Terintegrasi Islam Terhadap Pembentukan Karakter Siswa. KOLONI, 2(2), 195-204.
Bettri Yustinaningrum, N. A. (2021 ). Studi Deskriptif: Integrasi Nilai Islami Dengan Pendekatan Saintifik Pada Pembelajaran Matematika Di Mts Darul Mukhlisin. Seminar Nasional Pendidikan Matematika Vol 2 No 1 .
Diana, M. N. (2018). Modul Pembelajaran Matematika Bernuansa Islami Dengan Pendekatan Inkuiri. Jurnal Matematika.
Dwi Nur Umi Rahmawati, D. R. (2023). Internalisasi Nilai Dalam Pembelajaran Matematika Untuk Melatih Profil Pelajar Pancasila Peserta Didik SD/MI. Jurnal Penelitian Pembelajaran Matematika Sekolah (Jp2ms) Volume 7, No.1.
Faizah, N., Febriani, P. I., Saputri, N. E., & Imamuddin, M. (2023). Implementasi Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Matematika Yang Berorientasi Pada Nilai-Nilai Moral. KOLONI, 2(2), 234-241.
Firdaus, A. (2018). Integrasi Nilai-Nilai Al- Qur ’An Dalam Pembelajaran. Konferensi.
Fitriyani, D. &. (2019). Integrasi Nilai-Nilai Keislam An Dalam Pembelajaranmatematika. Seminar Nasional Pendidikan.
Handoko, H. R. (2020). Nilai-Nilai Matematika Dalam Perspektif Filsafat Humanisme Sebagai Pembentuk Kepribadian. PRISMA, Prosiding Seminar.
Ida Hamidah, S. (2023, Februari). Pembelajaran Matematika Berintegrasi Nilai-Nilai Keislaman. Indonesian Journal Of Teaching And Learning, 30.
Imamuddin, M., Isnaniah, I., & Nufus, H. (2023). Integrasi Islam Dalam Pembelajaran Matematika: Perspektif Calon Guru Matematika Pada Perkuliahan Micro Teaching. TA'DIBAN: Journal of Islamic Education, 3(2), 32-40.
Kania, D. F. (2019). Integrasi Nilai-Nilai Keislaman Dalam Pembelajaran Matematika. 348.
Kemendikbud. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. In Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
Kemendikburistek. (2021). Profil Pelajar Pancasila. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
Meilin Nuril Lubaba, I. A. (2022). Analisis Penerapan Profil Pelajar Pancasila Dalam Pembentukan Karakter Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 688.
Rahmi, Y., Wahyuni, C., Safitri, H., Aqsa, A. N., Nasrullah, A., & Imamuddin, M. (2023). Pengaruh Pembelajaran Matematika Terintegrasi Islam terhadap Motivasi Belajar Siswa. Ar-Riyadhiyyat: Journal of Mathematics Education, 4(1), 22-31.
Ristek, K. (2021). Profil Pelajar Pancasila. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan.
Sauri, H. F. (2010). Meretas Pendidikan Nilai. Bandung: Arfindo Raya.
Yudha, F. (2017). Peran Pendidikan Matematika Dalam Meningkatkan Sumber Daya Manusia Guna Membangun Masyarakat Islam Modern. Jurnal Pendidikan Matematika.
Yustinaningrum, B. L. (2020). Integrasi. Journal Of Medives : Journal Of Mathematics Education IKIP.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Muthia Sarah, M. Imamuddin, Aprianto Aprianto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.