Pengaruh Intensitas Penggunaan Media Sosial, Motivasi Belajar, Dan Manajemen Waktu Terhadap Prokratinasi Akademik Siswa SMKN 25 Jakarta

Authors

  • Nadila Nur Latifah Universitas Negeri Jakarta
  • Corry Yohana Universitas Negeri Jakarta
  • Annisa Lutfia Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.31004/koloni.v2i3.506

Abstract

This is a quantitative-research aimed to examine the influence of social media usage intensity, learning motivation, and time management on academic procrastination. The study involved a sample of 188 students from X and XI grades at SMKN 25 Jakarta, selected using proportional random sampling based on the Slovin formula. The data were analyzed using the SEM-PLS method with Smart PLS 4.0 software. The main objective of this research is to identify the effects of independent and dependent variables, both individually and collectively. To test these relationships, coefficient of determination, t-test, and F-test methods were used. The results of the hypothesis testing revealed that: (1) Intensity of Social Media Usage has a positive and significant effect on Academic Procrastination, (2) Learning Motivation has a negative and significant effect on Academic Procrastination, (3) Time Management has a negative and significant effect on Academic Procrastination, and (4) Collectively, Intensity of Social Media Usage, Learning Motivation, and Time Management have a significant impact on Academic Procrastination. 

Keywords: intensity of social media use, learning motivation, time management, academic procrastination

References

Asri, D. N. (2018). Prokrastinasi Akademik: Teori Dan Riset Dalam Perspektif Pembelajaran Berbasis Proyek Dan Self-Regulated Learning.

Azizah, N., & Kardiyem. (2020). Pengaruh Perfeksionisme, Konformitas, dan Media Sosial terhadap Prokrastinasi Akademik dengan Academic Hardiness sebagai Variabel Moderasi. Economic Education Analysis Journal, 9(1), 119–132. https://doi.org/10.15294/eeaj.v9i1.37240

Chin, W. W. (1998). The Partial Least Squares Approach to Structural Equation Modeling. https://www.researchgate.net/publication/311766005

Gracelyta, T., & Harlina. (2021). Tingkat Prokrastinasi Akademik Siswa di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Konseling Komprehensif: Kajian Teori Dan Praktik Bimbingan Dan Konseling, 8(1), 46–54.

Hamid, R. S., & Anwar, S. M. (2019). Structural Equation Modeling (SEM) Berbasis Varian : Konsep Dasar dan Aplikasi dengan Program SmartPLS 3.2.8 dalam Riset Bisnis.

Herlina, V. (2019). Panduan Praktis Mengolah Data Kuesioner Menggunakan SPSS. Media Komputindo.

Kristy, D. Z. (2019). Manejemen Waktu, Dukungan Sosial, dan Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas XI SMA. Indonesian Journal of Guidance and Counseling: Theory and Application, 8(1). https://doi.org/10.15294/ijgc

Latipah, E., Adi, H. C., & Insani, F. D. (2021). Academic Procrastination of High School Students During the Covid-19 Pandemic: Review from Self-Regulated Learning and the Intensity of Social Media. Dinamika Ilmu, 293–308. https://doi.org/10.21093/di.v21i2.3444

Margareta, R. S., & Wahyudin, A. (2019). Pengaruh Motivasi Belajar, Perfeksionisme dan Keaktifan Berorganisasi Terhadap Prokrastinasi Akademik dengan Regulasi Diri Sebagai Variabel Moderating. http://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/eeaj

Mujiana, E., Meiyuntariningsih, T., & Aristawati, A. R. (2022). Hubungan Manajemen Waktu Dengan Prokrastinasi Akademik dan Intensitas Penggunaan Media Sosial Pada Mahasiswa yang Mengerjakan Skripsi.

Permana, B. (2019). Gambaran Prokrastinasi Akademik Siswa SMA Darul Falah Cililin.

Putri, D. M., & Dewi, D. K. (2021). Hubungan Antara Motivasi Belajar Dengan Prokrastinasi Akademik Saat Pembelajaran Jarak Jauh. Jurnal Penelitian Psikologi, 8(8).

Ramadhani, E., Sadiyah, H., Putri, R. D., & Pohan, R. A. (2020). Analisis Prokrastinasi Akademik Siswa di Sekolah. 7(1), 45–51. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/consilium

Setiaman, S. (2020). Tutorial Analisa Parsial Model Persamaan Struktural Dengan Software SMART-PLS Versi 3.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. ALFABETA.

Suhadianto, & Pratitis, N. (2020). Eksplorasi Faktor Penyebab, Dampak dan Strategi Untuk Penanganan Prokrastinasi Akademik Pada Mahasiswa. Jurnal RAP (Riset Aktual Psikologi Universitas Negeri Padang), 10(2). https://doi.org/10.24036/rapun.v10i2.106266

Sundaroh, E., Sobari, T., & Irmayanti, R. (2020). Hubungan Motivasi Belajar dan Prokrastinasi Pada Siswa Kelas VIII SMPN 2 Kadungora Kabupaten Garut. 3(5).

Usop, D. S., & Astuti, A. D. (2022). Pengaruh Self-regulated Learning, Intensitas Penggunaan Media Sosial, Dan Motivasi Belajar Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(3c), 1782–1790. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i3c.839

Wulandari, A. E., Matulessy, A., & Suhadianto. (2023). Prokrastinasi akademik pada mahasiswa aktivis: Bagaimana peranan manajemen waktu dan motivasi belajar? INNER: Journal of Psychological Research, 2(4), 720–733.

Downloads

Published

19-07-2023

How to Cite

Nur Latifah, N., Yohana, C., & Lutfia, A. (2023). Pengaruh Intensitas Penggunaan Media Sosial, Motivasi Belajar, Dan Manajemen Waktu Terhadap Prokratinasi Akademik Siswa SMKN 25 Jakarta. KOLONI, 2(3), 49–57. https://doi.org/10.31004/koloni.v2i3.506

Most read articles by the same author(s)