Pemanfaatan Media Center Paslon Sukses Dalam Membentuk Opini Publik Pada Pilkada Soppeng 2024

Authors

  • Andi Syadaruddin STISIP Petta Baringeng Soppeng
  • Sirajuddin Sirajuddin STIA Abdul Haris Makassar
  • Arifuddin Arifuddin STISIP Petta Baringeng Soppeng
  • Yusri Yusri STIE Pelita Buana Makassar

DOI:

https://doi.org/10.31004/koloni.v4i3.737

Keywords:

Media Center, Political communication, Pilkada Soppeng 2024

Abstract

Direct regional head elections (pilkada) are a manifestation of the people's sovereignty to choose a leader who will form a government. The momentum of the regional elections will determine how a region will develop in the next five years. A campaign is a series of efforts made by a candidate pair to promote or fight for a particular goal to the public. Political communication is a symptom of making political interests channeled through appropriate and effective media. Through this media, political messages from candidates become one of the goals for building a political image, which is related to the formation of public opinion. Political communication actors play a role in the process of delivering and receiving political messages. Meanwhile, political messages have relevance to public resources. The SUKSES Media Center was initially to carry out personal branding for candidates. Its applies a communication planning approach by managing and disseminating political messages with the aim of a positive candidate image, namely: 1) setting goals; 2) developing various premises; 3) choosing a direction of action; 4) formulating various activities needed to translate plans into action; and 5) re-planning to correct (evaluate).

References

Aris, (2021). Pengertian Opini Publik: Unsur, Bentuk, Fungsi, dan Pengaruhnya. Gramedia Blog dalam https://www.gramedia.com/literasi/trigger-

Ardial, (2014). Pardigma dan Model Penelitian Komunikasi. Jakarta: Bumi Aksara.

Arifin, Anwar. (2011). Komunikasi Politik: Filsafat, Paradigma, Teori, Tujuan, Strategi, dan Komunikasi Politik Indonesia. Yogyakarta: Graha Ilmu.

--------, (2013). Politik Pencitraan. Jakarta: Pustaka Indonesia.

Cangara. Hafied (2015). Komunikasi Politik: konsep, teori dan strategi. Jakarta: Rajawali Press.

----------, (2013). Perencanaan dan Strategi Komunikasi. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

----------, (2011. Pengantar Ilmu Komunikasi. RajaGrafindo Persada, Jakarta.

Effendy, Onong Uchjana, (1992). Dinamika Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

KPU Soppeng, (2024). https://kab-soppeng.kpu.go.id

KPURI, (2024). https://infopemilu.kpu.go.id

Kusmarianti, Astri, (2022). Kontribusi Media Center Komisi Pemilihan Umum pada Partai Politik dalam Pemilihan Kepala Daerah Serentak Tahun 2020 di Kabupaten Pangandaran. Unigal Repository e-Journal Volume 02 Nomor 01, Maret 2022. http://repository.unigal.ac.id.

Lestaluhu, Said, (2017). Bahan Ajar Komunikasi Politik. Fakultas Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik Universitas Pattimura, Ambon.

Monica Ayu Caesar Isabela (ed), 14/04/2022, 04:00 WIB. "Opini Publik: Fungsi, Ciri, dan Unsur" (artikel), Kompas.com https://nasional.kompas.com.

Pawito. (2009). Komunikasi Politik: Media Massa dan ampanye Politik. Yogyakarta: Jalasutra.

Sahputra, Dedi, (2019). Politik dan Media Massa dalam Dinamikanya Dengan Pendapat Umum, Komunikasi Massa, Komunikasi Politik Dan Civil Societ. Jakarta: Semesta Rakyat Merdeka.

Sinaga, Parbuntian, (2018). Pemilihan Kepala Daerah dalam Konstruksi UUD NRI 1945. Binamulia Hukum, Vol. 7 No. 1, Juli 2018. Fakultas Hukum Universitas Krisnadwipayana, Bekasi.

Subiakto, (2014). Komunikasi Politik, Media, dan Demokrasi. Jakarta: Kencana.

Soleman, Syahrir, (2014). Analisis Peran Media Center dalam Mengelola dan Membentuk Citra Kandidat DIA Pada Pemilihan Walikota Dan Wakil Walikota Makassar Tahun 2013 (tesis). Program Studi Ilmu Komunikasi. Makassar: Universitas Hasanuddin.

Soyomukti, (2013). Komunikasi Politik: Kudeta Politik Media, Analisa Komunikasi Rakyat & Penguasa. Malang: Intrans Publisher.

Suryawati, Nany (2018). Kedaulatan Rakyat dalam Konstitusi. Prosiding Simposium Nasional & Call for Paper Fakultas Hukum Universitas Kajuruhan Malang. Malang.

Wildhan Khalyubi., et al, (2021). Penggunaan Media Sosial sebagai Sarana Kampanye dan Partisipasi Digital dalam Pilkada Kota Depok Tahun 2020. JGLP Volume 03 Nomor 02 (November) 2021.

Downloads

Published

13-08-2025

How to Cite

Syadaruddin, A., Sirajuddin, S., Arifuddin, A., & Yusri, Y. (2025). Pemanfaatan Media Center Paslon Sukses Dalam Membentuk Opini Publik Pada Pilkada Soppeng 2024. KOLONI, 4(3), 61–69. https://doi.org/10.31004/koloni.v4i3.737