PENINGKATAN KEMAMPUAN MOTORIK ANAK DENGAN KEGIATAN MERONCE TK MUSLIMAT NU III KEC. PANGARENGAN KAB. SAMPANG
DOI:
https://doi.org/10.31004/koloni.v2i1.367Abstract
This study aims to improve children's fine motor skills through group B monitoring activities in kindergarten. The research design refers to the motion research of the lecture hall, especially planning, standing, seeing, and reflecting. The source of the recordings for this study were 20 students at institution B. The information series strategy on this test was accomplished using a) statements, namely checklists, anecdotal notes, and works; b) Documentation. Information evaluation approach is achieved through descriptive qualitative. The results of this study indicated that the activities carried out through meronce showed an increase from cycle 1 to cycle 2, the average fine motor skills of children became 7.15 with a percentage of 35.75%. Based on this, through meronce activities in group B children in kindergarten can improve children's motoric quality.
Keywords: Motoric, Meronce
References
Yulinar. (2012). Melalui Permainan Kartu Bergambar Taman Kanak-Kanak Pasaman Barat. Peningkatan Kemampuan Membaca Anak Melalui Permainan Bergambar Taman Kanak-Kanak, 1(1).
ALININI SURYANI. (2012). PENINGKATAN MOTORIK HALUS ANAK MELALUI MENGISI POLA GAMBAR DENGAN DAUN KERING DI TK ANDESSA PARIAMAN. JURUSAN PENDIDIKAN GURU PENDIDIKAN ANAK USIA, 1–94.
Ariyanti, T. (2016). The Importance of Childhood Education for Child Development. Dinamika Pendidikan Dasar, 8(1), 50–58.
Awan, V., & Hasibuan, M. (2020). Penggunaan Media Kartu Angka Dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Mengenal Angka Pada Anak Usia Dini. PAUDIA : Jurnal Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Anak Usia Dini, 9(2), 62–70. https://doi.org/10.26877/paudia.v9i2.6736
Fauziddin, M., & Mufarizuddin, M. (2018). Useful of Clap Hand Games for Optimalize Cognitive Aspects in Early Childhood Education. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 2(2), 162. https://doi.org/10.31004/obsesi.v2i2.76
Febiola, K. A. (2020). Peningkatan Kemampuan Berhitung Permulaan Anak Usia Dini Melalui Pengembangan Media Pembelajaran Pohon Angka. Jurnal Ilmiah Pendidikan Profesi Guru, 3(2), 238. https://doi.org/10.23887/jippg.v3i2.28263
Fertiliana Dea, L., Setiawan, A., & Asmiyati, L. (2020). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Metode Bernyanyi Menggunakan Media Kartu Gambar. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), 53–64. https://doi.org/10.37985/murhum.v1i1.6
Hayati, T., & Tawati, A. (2021). Upaya Meningkatkan Keterampilan Motorik Halus Anak Usia Dini Melalui Metode Demonstrasi Menggunakan Kertas Kokoru. JAPRA (Jurnal Pendidikan Raudhatul …. http://journal.uinsgd.ac.id/index.php/japra/article/view/12714
Hidhayani, N. (2022). SISTEM PENGAJARAN PENDIDIKAN ANAK USIA DINI (PAUD) PADA MASA PANDEMI COVID 19. Program Studi Pendidikan Anak Usia Dini. https://doi.org/10.14341/conf05-08.09.22-132
Kartika, D. (2019). Peningkatan Keterampilan Pra Menulis Anak Usia 4-5 Tahun Melalui Bahan Serbuk Kayu Di Tk Aba Tanjungsari Skripsi. 1–60.
Maulidah, E. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kualitas Lulusan TK Al-Hidayah 72. Childhood Education : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(2), 146–158. https://doi.org/10.53515/cji.2022.3.2.146-158
Nirva, D., & Mesiono. (2016). Dasar-dasar Pendidikan Anak.
PUTRI, K. C. (2020). PENINGKATAN KEMAMPUAN MEMBILANG DENGAN MENGGUNAKAN MEDIA KANCING PADA ANAK DIDIK KELOMPOK A PAUD TERPADU BUKIT PERMAI 2 DI DESA KAMPILI KECAMATAN PALLANGGA KABUPATEN GOWA. In URUSAN PENDIDIKAN GURU PENDIDIKAN ANAK USIA DINI FAKULTAS KEGURUAN DAN ILMU PENDIDIKAN UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH MAKASSAR (Vol. 2, Issue 1). http://clik.dva.gov.au/rehabilitation-library/1-introduction-rehabilitationhttp://www.scirp.org/journal/doi.aspx?DOI=10.4236/as.2017.81005http://www.scirp.org/journal/PaperDownload.aspx?DOI=10.4236/as.2012.34066http://dx.doi.org/10.1016/j.pbi.2013.02.0
SUJIONO, Y. N. (2013). Strategi Pendidikan Anak Usia Dini. https://news.ddtc.co.id/strategi-pendidikan-pajak-untuk-anak-usia-dini-11555
Syafitri, O., Rohita, R., & Fitria, N. (2018). Peningkatan Kemampuan Mengenal Konsep Lambang Bilangan 1 – 10 Melalui Permainan Pohon Hitung pada Anak Usia 4 – 5 Tahun di BKB PAUD Harapan Bangsa. JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA, 4(3), 193. https://doi.org/10.36722/sh.v4i3.277
Wigayuwiva. (2014). Meningkatkan keterampilan berbicara anak usia dini melalui media gambar berseri di kelompok B3 Taman Kanak-Kanak Pertiwi 1 kota Bengkulu. http://repository.unib.ac.id/id/eprint/8719
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Norani Norani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.