Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa Di Sma Pertiwi 1 Padang

Authors

  • Wilda Wahyuni Universitas Negeri Padang
  • Indah Muliati Universitas Negeri Padang

DOI:

https://doi.org/10.31004/koloni.v3i3.670

Abstract

This study focuses on the efforts of Islamic Education (PAI) teachers at SMA Pertiwi 1 Padang to enhance students' spiritual intelligence amidst the rapid development of digital technology in the era of Industry 5.0. The ease of access to information through social media platforms such as Instagram, TikTok, and Facebook has shaped a digital generation with diminished sensitivity due to their dependence on technology. This phenomenon presents significant challenges, particularly for individuals lacking a strong religious foundation, making them more susceptible to negative influences such as drug use, illegal racing, and other destructive behaviors. Through comprehensive and in-depth approaches, PAI teachers have successfully fostered positive changes in students' behavior and perspectives, demonstrating the effectiveness of these strategies in spiritual development. This study is a case study.

References

Abudin, N. (2009). Perspektif Islam Tentang Pola Hubungan Guru-Murid. Raja Grafindo, Jakarta.

Andrianti, S. (2014). Pendekatan pembelajaran berpusat pada siswa dalam pendidikan agama kristen sebagai implementasi kurikulum 2013. Jurnal Antusias, 3(5), 86-102.

Al-Ghazali. (2013). Ihya Ulumuddin. Beirut: Dar Al-Minhaj.

Budiana, I. (2021). Peran Kecerdasan Spiritual Dan Kecerdasan Emosional Bagi Generasi Digital Native. ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 4(1), 57-75.

Basuki, Kasih haryo. 2015. Pengaruh Kecerdasan spiritual dan Motivasi Belajar terhadap Prestasi belajar Matematika. Jurnal Formatif, vol 5(2), hal. 120-133.

Darimi, I. (2015). Peningkatan Kompetensi Pedagogik Guru PAI dalam Pembelajaran. Jurnal MUDARRISUNA: Media Kajian Pendidikan Agama Islam, 5(2), 309-324.

Daud, Roni., dkk. 2023. Kecerdesan Spiritual Siswa Man 1 Halmahera Selatan Melalui Pembelajaran Biologi Model Problem Based Learning. Jurnal Bioedukasi, 6(1), 223-230.

Gianistika, C. (2021). Strategi Pembelajaran Contextual Teaching dan Motivasi Siswa terhadap Hasil Belajar Membaca Nyaring Bahasa Indonesia. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 656-671.

Hartono, R. (2013). Ragam model mengajar yang mudah diterima murid. Jogyakarta: Diva Press.

Hosaini, H. (2018). Strategi Guru PAI dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Peserta Didik. Edukais: Jurnal Pemikiran Keislaman, 2(1), 65-83.

Indriyani, I. (2021). Kompetensi Guru Pendidikan Agama Islam dalam Perspektif Abuddin Nata. UIN Raden Intan Lampung, Lampung.

Ibn Qayyim al-Jawziyya. (2003). Madarij al-Salikin. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyah.

Jamiah, J., Mahmud, M., & Muhayyang, M. (2016). Do Male and Female Students Learn Differently? ELT Worldwide, 2(2), 345473.

Komariah, K. (2021). Strategi guru pai dalam mengembangkan kecerdasan spiritual siswa secara daring di SMAN 1 pantai Lunci Kabupaten Sukamara. IAIN Palangka Raya.

Kusmiati, E., Kusnadi, D., & Imani, R. A. (2020). Penerapan Metode Inkuiri Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Pada Sub Pokok Bahasan Peristiwa Alam. Jurnal Tahsinia, 1(2), 117-127.

Kusumastuti, E. (2020). Hakekat Pendidikan Islam: Konsep Etika dan Akhlak Menurut Ibn Myskawaih: Jakad Media Publishing.

Kuswandi, D. (2019). Effect of a flipped mastery classroom strategy assisted by social media on learning outcomes of electrical engineering education students. World Transactions on Engineering and Technology Education, 17(2), 192-196.

Lubis, R. R. (2018). Optimalisasi Kecerdasan Spiritual Anak. Jurnal Al-Fatih, 1(1), 1-18.

Mukhsin, Ali. 2013. Pengembangan Kecerdasan Spiritual dalam Meningkatkan Sumber Daya Guru (Studi Multi Kasus di SDI Al-Fath Pare dan MIN Doko Ngasem Kabupaten Kediri). Thesis. Malang: Pasca Sarjana Universitas Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Nuzli, M., Rahma, S., Chaniago, F., & Sampoerna, M. N. (2021). Profesionalitas Guru Pendidikan Agama Islam: Upaya Membangun Karakter Religious Peserta Didik. Jurnal Pendidikan Agama Islam Al-Thariqah, 6(2), 244-261.

Puluhulawa, C. W. (2013). Kecerdasan emosional dan kecerdasan spiritual meningkatkan kompetensi sosial guru. Makara Human Behavior Studies in Asia, 17(2), 139-148.

Raharjo, S. B. (2010). Pendidikan karakter sebagai upaya menciptakan akhlak mulia. Jurnal pendidikan dan kebudayaan, 16(3), 229-238.

Salsabila, S., Sitika, A. J., & Fauziah, D. N. (2022). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membentuk Kepribadian Siswa di MTs Nurul Ikhlas Bekasi. ISLAMIKA, 4(4), 678-692.

Sugandi, D., Syach, A., & Fadilah, I. N. (2021). Model Pembelajaran Children’s Learning in Science (CLIS) terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Mata Pelajaran IPA. Jurnal Tahsinia, 2(2), 107-113.

Supriyani, S., Qur’ani, E. N., Nadila, N., & Faizin, A. K. (2023). Kurikulum dan Perencanaan Pembelajaran. Antologi Kajian Multidisiplin Ilmu (Al-Kamil), 1(1), 19-33.

Utari, L., Kurniawan, K., & Fathurrochman, I. (2020). Peran Guru Pendidikan Agama Islam dalam Membina Akhlak Peserta Didik Autis. JOEAI (Journal of Education and Instruction), 3(1), 75-89.

Wahidin, U. (2018). Implementasi literasi media dalam proses pembelajaran pendidikan agama Islam dan budi pekerti. Edukasi Islami: Jurnal Pendidikan Islam, 7(02), 229-244.

Yuliyatun. 2013. Mengembangkan Kecerdasan Spiritual Anak Melalui Pendidikan Agama. Vol.1. hlm. 168-170

Downloads

Published

27-08-2024

How to Cite

Wahyuni, W., & Muliati, I. (2024). Upaya Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Kecerdasan Spiritual Siswa Di Sma Pertiwi 1 Padang. KOLONI, 3(3), 136–142. https://doi.org/10.31004/koloni.v3i3.670