Analisis Isi Instagram @Lantassurabaya Dalam Penyampaian Informasi Kecelakaan Lalu Lintas
DOI:
https://doi.org/10.31004/koloni.v3i2.616Abstract
Technology 4.0 has entered people's lives because of globalization, people's behavior can change with technology. As a social media, Instagram has a platform for disseminating news, one example is the @lantassurabaya account, which includes traffic accident information which is useful in providing important information about accidents. With Instagram media, although the @lantassurabaya account is relatively new, it is spreading quickly, this account is useful for people who drive, therefore the information on Instagram social media provides a positive side in disseminating traffic accident news. Content analysis method, content analysis is a research technique for interpreting text or content. content analysis technique whose aim is to explain and provide an overview of the delivery of information through the categorization contained in the content uploaded by @lantassurabaya on Instagram, content limits start from 17 – 21 November 2022 with consideration of uploads that contain elements of traffic accidents. The results of the research show that in every upload uploaded by @lantassurabaya it is always determined to provide information on the location of the accident, the aim is to make it easier for readers to know clearly, it can make it easier for parties related to the victim such as family and relatives to get information easily, which reflects the relationship with the delivery. information, how information can be easily received by audiences clearlyReferences
Ainiyah, N. (2018). Remaja Millenial Dan Media Sosial : Media Sosial Sebagai Media Informasi Pendidikan Bagi Remaja Millenial. Jurnal Pendidikan Islam Indonesia, 2(2), 221–236. https://www.ojs.pps-ibrahimy.ac.id/index.php/jpii/article/view/76
Asteria Nandra Febiola, F., & Zuhri, S. (2021). Efektivitas Akun Instagram @suarasurabayamedia dalam Pemenuhan Kebutuhan Informasi bagi Followers dari Kota Surabaya. Jurnal Ilmu Komunikasi Dan Bisnis, 7(1), 21–38. http://journal.starki.id/index.php/JIK/article/view/592
Auditya, M. D. (2020). Peranan Media Online Di Bidang Informasi Lalu Lintas Dalam Membangun Kesadaran Hukum Berkendara Di Yogyakarta (Studi Kasus Akun Media Sosial Instagram di Yogyakarta) [Universitas Islam Indonesia]. In Jurnal Universitas Islam Indonesia. https://dspace.uii.ac.id/handle/123456789/26852
Bangun, E. P., A Koagouw, F. V. I., & Kalangi, J. S. (2019). Analisis Isi Unsur Kelengkapan Berita Pada Media Online Manadopostonline.com. Acta Diurna Komunikasi, 1(3), 4–13.
Eleazar, A., Putra, A., & Amalia, D. (2021). Analisis Isi pada Akun Instagram @ mpmhondatim Dalam Memperkuat Brand Awareness. Jurnal Voxpop Upnjatim, 1–12.
Feroza, C. S., & Misnawati, D. (2020). Media sosial memberikan kebebasan kepada penggunanya untuk berbagi informasi dan berinteraksi. Media sosial sangat ramah pengguna dan mudah dipelajari bagi pengguna baru. Menggunakan media sosial tidak membutuhkan banyak uang, meskipun gratis. Media sosia. Jurnal Inovasi, 14(1), 32–41. https://journal.binadarma.ac.id/index.php/jurnalinovasi/article/download/1397/755
Fifit, F. (2018). Efek Komunikasi Massa Pada Khalayak (Studi Deskriptif Penggunaan Media Sosial dalam Membentuk Perilaku Remaja). Cakrawala, 18(2), 171–178. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/cakrawalahttps://doi.org/10.31294/jc.v18i2
Fitriani, Y. (2017). Analisis Pemanfaatan Berbagai Media Sosial sebagai Sarana Penyebaran Informasi bagi Masyarakat. Paradigma - Jurnal Komputer Dan Informatika, 19(2), 148–152. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/paradigma/article/view/2120
Habibie, D. K. (2018). Dwi Fungsi Media Massa. Interaksi: Jurnal Ilmu Komunikasi, 7(2), 79. https://doi.org/10.14710/interaksi.7.2.79-86
Latifah, N., & Romario, R. (2019). Trendsetter Muballigh di Medsos: Analisis Framing Instagram Felix Siauw dan Hanan Attaki. Jurnal Studi Agama Dan Masyarakat, 15(1), 36–48. https://doi.org/10.23971/jsam.v15i1.1150
Lestari, N. P. (2016). Strategi Komunikasi Dalam Meningkatkan Ketertiban Lalu Lintas Pada Satlantas Polresta Kota Palembang [Universitas Islam Negeri Raden Fatah Palembang]. In uin raden fatah palembang. http://repository.radenfatah.ac.id/id/eprint/5173
Listianingrum, R., Fitriana Poerana, A., & A. Arindawati, W. (2021). Strategi Komunikasi Melalui Media Instagram Dalam Memberikan Informasi Kepada Mahasiswa. Jurnal Pustaka Komunikasi, 4(1), 11–23. https://doi.org/10.32509/pustakom.v4i1.1309
Mutiah, T., & Rafiq, A. (2021). Instagram Media Baru Penyebaran Berita (Studi pada akun@ feydown_official). Jurnal Media Penyiaran, 1(2), 58–62. http://jurnal.bsi.ac.id/index.php/jmp/article/view/852
Novianti, E., Nugraha, A. R., Komalasari, L., Komariah, K., & Rejeki, D. S. (2020). Pemanfaatan Media Sosial dalam Penyebaran Informasi Program Pemerintah (Studi Kasus Sekretariat Daerah Kabupaten Pangandaran). Al Munir: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 11(1), 48–59. https://ejournal.uinib.ac.id/jurnal/index.php/almunir
Nugeraha, A., Karim, A., & Nurliah. (2020). Analisis Fungsi Instagram Sebagai Media Penyebar Informasi Kriminal Di Kota Samarinda. Jurnal Ilmu Komunikasi Unmul, 1(1), 1–15. http://ejournal.ilkom.fisip-unmul.ac.id/site/wp-content/uploads/2020/12/01_format_artikel_ejournal_mulai_hlm_ganjil (12-15-20-01-09-02).pdf
Nurjannah, D. A., Suratnoaji, C., Abidin, Z., & Zuhri, S. (2022). Strategi Personal Branding Bupati Kabupaten Pacitan @INB_INDRATANURBAYUAJI Di Instagram. Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 9(4), 2645–2649. http://jurnal.um-tapsel.ac.id/index.php/nusantara/index
Prajarto, Ph.D, P. Y. N., Tania, S.IP., M.A., S., & Purwaningtyas, S.IP., M.A., M. P. F. (2019). Preferensi Informasi dan Perilaku Bermedia Warganet di Akun Instagram Media Informasi Selebritas. Jurnal ILMU KOMUNIKASI, 16(2), 191–208. https://doi.org/10.24002/jik.v16i2.1805
Prihatiningsih, W. (2017). Motif Penggunaan Media Sosial Instagram Di Kalangan Remaja. Jurnal Communication, 8(1), 51–65. https://doi.org/10.36080/comm.v8i1.651
Putra, R. A. (2019). Tantangan Media Massa Dalam Menghadapi Era Disrupsi Teknologi Informasi. Jusifo, 5(1), 1–6. https://doi.org/10.19109/jusifo.v5i1.5003
Rizky, F. (2017). Analisis Framing Pemberitaan Terhadap “Seringnya Kecelakaan Berkendara Di Waktu Senja” Pada Tabloid Motorplus. 11(2), 152–168. http://journal.moestopo.ac.id/index.php/wacana/article/view/182
Saragih, M. Y. (2019). MEDIA MASSA DAN JURNALISME: Kajian Pemaknaan Antara Media Massa Cetak dan Jurnalistik. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 6(1), 12. https://doi.org/10.37064/jpm.v6i1.4988
Sari, D. N., & Basit, A. (2020). Media Sosial Instagram Sebagai Media Informasi Edukasi. Persepsi: Communication Journal, 3(1), 23–36. https://doi.org/10.30596/persepsi.v3i1.4428
Sari, I. P., & Purwaning, A. S. (2021). Analysis Of Tiktok Videos As Instagram Contents And The Effects On Engangement Rates. In jurnal ugm (18/425808/SV/14950). http://etd.repository.ugm.ac.id/penelitian/detail/205756
Septyami, D. E., & Zuhri, S. (2020). Pengelolaan Konten Media Sosial Instagram @Info_Tuban Dalam Peningkatan Pengikut. Jurnal Peurawi: Media Kajian Komunikasi Islam, 3(2), 21–34. https://www.jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/peurawi/article/view/7919
Sholeh, M., Triyono, J., & Rachmawati, R. Y. (2020). Pendampingan Kelompok Informasi Masyarakat Dengan Memanfaatkan Marketplace Sebagai Media Pemasaran. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Kepada Masyarakat UNSIQ, 7(2), 158–164. https://doi.org/10.32699/ppkm.v7i2.965
Widiastuti, N. (2019). Berita Viral di Media Sosial Sebagai Sumber Informasi Media Massa Konvensional. Jurnal Digital Media Dan Relationship, 1(1), 23–30. https://doi.org/10.51977/jdigital.v1i1.161
YZ, Y. R., & Saleh, R. (2018). Kreativitas Satlantas Aceh Besar Mengemas Pesanpesan Komunikasi Persuasif Dalam Mensosialisasikan Ketaatan Berlalu Lintas. Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 3(1), 1–14. http://www.jim.unsyiah.ac.id/FISIP/article/view/10913
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Naufal Labiib
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.