STRATEGI PEMASARAN UMKM DI ERA NEW NORMAL
DOI:
https://doi.org/10.31004/koloni.v1i2.102Abstract
The development of advanced technology requires all to adjust from traditional ways to digital-based ways. This pandemic that has not ended has forced humans to be friendly with technology, as well as in the marketing segmentation of UMKM. This study aims to describe the marketing strategy of UMKM in the new normal era. This research uses descriptive qualitative techniques using literature study analysis. Marketing strategies in the new normal era are activating online shops, maximizing the ability of human resources regarding IT, and promoting through the millennial generation.
Keywords: Marketing Strategy, UMKM, New Normal
References
Akhmad, K. A., & Purnomo, S. (2021). Pengaruh Penerapan Teknologi Informasi Pada Usaha Mikro Kecil Dan Menengah Di Kota Surakarta. Sebatik, 25(1), 234-240.
Bungin, Burhan. (2003). Analisis Data Penelitian Kualitatif. Jakarta: PT. Rajagrafindo Persada.
Chakti, Andi Gunawan. (2019). The Book of Digital Marketing. Makassar: Celebes Media Perkasa.
Farizki, F. I., Salamah, R., Mutiah, T. S. R., Wardhani, W. K., & Siddi, P. (2020). Penyuluhan Umkm Di Era New Normal Dengan Memprioritaskan Ekonomi Digital Marketing. SELAPARANG Jurnal Pengabdian Masyarakat Berkemajuan, 4(1), 620-623.
Hana, K. F. (2019). Minat Beli Online Generasi Milenial: Pengaruh Kepercayaan dan Kualitas Layanan. Jurnal Bisnis dan Manajemen Islam, 7(2), 206-2018.
Hidayatullah, S., Waris, A., & Devianti, R. C. (2018). Perilaku Generasi Milenial dalam Menggunakan Aplikasi Go-Food. Jurnal Manajemen Dan Kewirausahaan, 6(2), 240– 249.
Lubis, T.A., 2016. Pemanfaatan Teknologi Informasi pada Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Kota Jambi. Jurnal Perspektif Pembiayaan dan Pembangunan Daerah, 3(3), 163-174.
Mutmainah, I. (2021). Strategi Pemasaran UMKM KUB Berkah di Desa Karang Asem pada Era New Normal. Jurnal Ilmu Ekonomi dan Bisnis Islam, 3(1), 97-105.
Praditya, A. (2019). Pengaruh Media Sosial Dan Komunikasi Bisnis Terhadap Perkembangan Bisnis Online Shop. Jurnal Semarak, 2(1), 31-43.
Reksoprodjo, F. S. (2022). Newsmaking Criminology dan Kejahatan Terkait Corona Di Indonesia. Nusantara: Jurnal Ilmu Pengetahuan Sosial, 9(6), 2070-2078.
Rulandari, N., Rahmawati, N. F., & Nurbaiti, D. (2020, July). Strategi komunikasi pemasaran usaha mikro kecil dan menengah pada Era New Normal. In Prosiding Seminar STIAMI (Vol. 7, No. 2, pp. 21-28).
Ruslaini, R., Abizar, A., Ramadhani, N., & Ahmad, I. (2021). Peningkatan Manajemen Dan Teknologi Pemasaran Pada Umkm Ojesa (Ojek Sahabat Wanita) Dalam Mengatasi Less Contact Ekonomi Masa Covid-19. Martabe: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1),
-144.
Saleh, Muhammad Yusuf dan Miah Said. (2019). Konsep dan Strategi Pemasaran. Makassar: CV. Sah Media.
Setiawan, T. F., Suharjo, B., & Syamsun, M. (2018). Strategi pemasaran online UMKM makanan
(Studi kasus di kecamatan Cibinong). MANAJEMEN IKM: Jurnal Manajemen Pengembangan Industri Kecil Menengah, 13(2), 116-126.
Supriyono, E., Sumarta, N. H., & Narulitasari, D. (2021). Pengelolaan Keuangan Keluarga pada Ibu Rumah Tangga Pemilik Umkm Sebagai Masyarakat Terdampak Covid-19 di Kelurahan Kauman, Surakarta. Budimas: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(1). 109- 115.
Suyanto, M. (2007). Marketing Strategy Top Brand Indonesia. Yogyakarta: Andi Offset.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sriayu Aritha Panggabean

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.