BLENDED LEARNING, ALTERNATIF PEMBELAJARAN ERA 4.0

Authors

  • Sri Widayati Universitas Darul Ulum Islamic Center Sudirman GUPPI
  • Ni’matu Sholikhah Universitas Darul Ulum Islamic Center Sudirman GUPPI

DOI:

https://doi.org/10.31004/koloni.v1i2.161

Abstract

Along with development of technology, it has an impact on the learning process in schools. The learning process that used to use a traditional approach began to transform towards future learning. This learning model using blended learning is one solution in learning in the current digital era. Blended learning is a combination of learning strategies, learning methods, and online learning as well as face-to-face learning to achieve learning objectives. The application of the blended learning model must adjust the learning objectives to be achieved. Blended learning makes students more flexible in learning. 

Keywords: blended learning, learning strategy

References

Ahmad, Parihin, Hidayah, N., & Halimatuzzahra. (2021). Pembelajaran Blended Learning Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus: Desa Montong Sapah). Jurnal Mahasantri, 2(1), 386- 398.

Amin, A. K. (2017). Kajian Konseptual Model Pembelajaran Blended Learning Berbasis Web untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Edutama, 4(2), 51-64.

Eggen, P., & Kauchak, D. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran. Jakarta Barat: PT Indeks.

Husamah. (2014). Pembelajaran Bauran (Blended Learning). Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.

Idris, H. (2011). Pembelajaran Model Blended Learning. Jurnal Iqra, 5(1), 61-73.

Istiningsih, S. & Hasbullah. (2015). Blended Learning, Trend Strategi Pembelajaran Masa Depan. Jurnal Elemen, 1(1), 49-56.

Majir, A. (2019). Blended Learning dalam Pengembangan Pembelajaran Suatu Tuntutan Guna Memperoleh Keterampilan Abad Ke-21. Jurnal Sebatik, 23(2), 359-366.

Puspitarini, D. (2022). Blended Learning sebagai Model Pembelajaran Abad 21. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(1), 1-6.

Rudiansyah, Permana, R., & Feladi, V. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komputer, 1(1), 1-8.

Sari, I. K. (2021). Blended Learning sebagai Alternatif Model Pembelajaran Inovatif di Masa Post- Pandemi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2156-2163.

Syarif, I. (2012). Pengaruh Model Blended Learning terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(2), 234-249.

Wahyunita, I., & Subroto, W. T. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Blended Learning dengan Pendekatan STEM dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 1010-1021.

Widiara, I. K. (2018). Blended Learning sebagai Alternatif Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Purwadita, 2(2), 50-56.

Widyaningsih, O., Yudha, C. B., & Nugraheny, D. C. (2020). Pengembangan Model Blended Learning untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 143–156.

Downloads

Published

30-06-2022

How to Cite

Widayati, S., & Sholikhah, N. . (2022). BLENDED LEARNING, ALTERNATIF PEMBELAJARAN ERA 4.0. KOLONI, 1(2), 685–690. https://doi.org/10.31004/koloni.v1i2.161

Issue

Section

Articles