BLENDED LEARNING, ALTERNATIF PEMBELAJARAN ERA 4.0
DOI:
https://doi.org/10.31004/koloni.v1i2.161Abstract
Along with development of technology, it has an impact on the learning process in schools. The learning process that used to use a traditional approach began to transform towards future learning. This learning model using blended learning is one solution in learning in the current digital era. Blended learning is a combination of learning strategies, learning methods, and online learning as well as face-to-face learning to achieve learning objectives. The application of the blended learning model must adjust the learning objectives to be achieved. Blended learning makes students more flexible in learning.
Keywords: blended learning, learning strategy
References
Ahmad, Parihin, Hidayah, N., & Halimatuzzahra. (2021). Pembelajaran Blended Learning Pada Masa Pandemi Covid-19 (Studi Kasus: Desa Montong Sapah). Jurnal Mahasantri, 2(1), 386- 398.
Amin, A. K. (2017). Kajian Konseptual Model Pembelajaran Blended Learning Berbasis Web untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Edutama, 4(2), 51-64.
Eggen, P., & Kauchak, D. (2012). Strategi dan Model Pembelajaran. Jakarta Barat: PT Indeks.
Husamah. (2014). Pembelajaran Bauran (Blended Learning). Jakarta: Prestasi Pustaka Publisher.
Idris, H. (2011). Pembelajaran Model Blended Learning. Jurnal Iqra, 5(1), 61-73.
Istiningsih, S. & Hasbullah. (2015). Blended Learning, Trend Strategi Pembelajaran Masa Depan. Jurnal Elemen, 1(1), 49-56.
Majir, A. (2019). Blended Learning dalam Pengembangan Pembelajaran Suatu Tuntutan Guna Memperoleh Keterampilan Abad Ke-21. Jurnal Sebatik, 23(2), 359-366.
Puspitarini, D. (2022). Blended Learning sebagai Model Pembelajaran Abad 21. Ideguru: Jurnal Karya Ilmiah Guru, 7(1), 1-6.
Rudiansyah, Permana, R., & Feladi, V. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Blended Learning Terhadap Hasil Belajar Siswa. Jurnal Pendidikan Teknologi Informasi dan Komputer, 1(1), 1-8.
Sari, I. K. (2021). Blended Learning sebagai Alternatif Model Pembelajaran Inovatif di Masa Post- Pandemi di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(4), 2156-2163.
Syarif, I. (2012). Pengaruh Model Blended Learning terhadap Motivasi dan Prestasi Belajar Siswa SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi, 2(2), 234-249.
Wahyunita, I., & Subroto, W. T. (2021). Efektivitas Model Pembelajaran Blended Learning dengan Pendekatan STEM dalam Upaya Meningkatkan Kemampuan Berfikir Kritis Peserta Didik. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(3), 1010-1021.
Widiara, I. K. (2018). Blended Learning sebagai Alternatif Pembelajaran di Era Digital. Jurnal Purwadita, 2(2), 50-56.
Widyaningsih, O., Yudha, C. B., & Nugraheny, D. C. (2020). Pengembangan Model Blended Learning untuk Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10(2), 143–156.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Sri Widayati, Ni’matu Sholikhah

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.