ANALISIS KESALAHAAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN PERMASALAHAAN OPERASI BENTUK ALJABAR DI MTsN 3 AGAM

Authors

  • Doni Ardia Putra Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek
  • M. Imamuddin Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek
  • Herlina Kumalasari MTsN 3 Agam

DOI:

https://doi.org/10.31004/koloni.v1i4.320

Abstract

Algebra not only discusses problems related to number arithmetic operations, but also has a very broad scope, which makes it important to learn about. Because the scope of algebra is very wide, students also have some errors, therefore this research is aimed to describe the errors that occur and make tentative assumptions about why students make these mistakes. Researchers used descriptive qualitative research methods. Based on the result, researchers found several errors that occurred among these errors, namely the difficulty of operating using the distributive law, kabataku (kali (multiply) bagi (divide) tambah (add) kurang (minus)) to the distributive law, error when moving variables according to similar terms, all algebraic solutions are only one variable, errors 2 arithmetic operation signs, Algebraic fraction operation errors, and Missing variable errors when performing algebraic fraction operations.

 Kata kunci: error, student, algebra

References

Ambarawati, M. (2019). Analisis Kesulitan Siswa Dalam Menentukan Faktor. Jurnal PRISMATIKA, 1(2), 1–7.

Andriani, P. (2015). Penalaran Aljabar Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Beta, 8(1), 1–13.

Azizah, N. R., Imamuddin, M., Aniswita, & Rahmat, T. (2022). Pemahaman Konsep Matematika Siswa Berdasarkan Jenis Kelamin. Juring (Journal for Research in Mathematics Learning), 5(3), 199–206.

Cahyani, C. A., & Sutriyono. (2018). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Operasi Penjumlahan dan Pengurangan Bentuk Aljabar Bagi Siswa. Jurnal Teori Dan Aplikasi Matematika, 2(1), 26–30.

Dewi, S. I. K., & Kusrini. (2014). Analisis Kesalahan Siswa Kelas Viii Dalam Menyelesaikan Soal Pada Materi Faktorisasi Bentuk Aljabar Smp Negeri 1 Kamal Semester Gasal Tahun Ajaran 2013/2014. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2), 195–202.

Herutomo, R. A., Edi, T., & Saputro, M. (2014). Analisis Kesalahan Dan Miskonsepsi Siswa Kelas VIII Pada Materi Aljabar. In Jurnal Ilmu Pendidikan dan Pengajaran (Vol. 1, Issue 2).

Imamuddin, M., Isnaniah, Aulia, A., Zulmuqim, & Nurdin, S. (2020). Analisis Faktor Internal Dan Eksternal Kesulitan Belajar Siswa Madrasah Dalam Belajar Mata Pelajaran Matematika. Al Khawarizmi: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Matematika ISSN, 4(1), 16–31.

Maharani, I. P., & Permadi, H. (2019). Deskripsi Kesalahan Siswa dan Scaffoldingnya Dalam Menyederhanakan Pecahan Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan, 4(12), 1672–1682.

Malihatuddarojah, D., Charitas, R., & Prahmana, I. (2019). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Menyelesaikan Permasalahan Operasi Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika, 13(1), 1–8.

Parwines, Z., Hendriani, M., Adzkia, U., Adzkia, U., & Sekolah, P. G. (2022). Analisis Kesalahan Siswa Dalam Mengerjakan Soal Materi Bangun Datar Pada Luas Layang-Layang Dan Trapesium Pada Siswa Kelas V Sdn 33 Kalumbuk Kota Padang. JURNAL RISET PENDIDIKAN DASAR DAN KARAKTER, x(x), 17–20.

Sari, T. I., Ansori, H., Mawaddah, S., Studi, P., & Matematika, P. (2021). Hasil Belajar Siswa Pada Materi Operasi Hitung Bentuk Aljabar Di Kelas VII SMP. Jurmadikta, 1, 39–44.

Sitompul, M. T., Nia, K., & Effendi, S. (2021). Menganalisis Kesalahan Siswa Kelas VII Dalam Menyelesaikan Soal Bentuk Aljabar. Jurnal Pendidikan Matematika Dan Matematika, 5(2), 553–565.

Wijaya, A. (2016). ALJABAR: Tantangan Beserta Pembelajarannya. JURNAL GANTANG Pendidikan Matematika FKIP - UMRAH, 1(1), 1–14.

Wildaniati, Y. (2015). Pembelajaran matematika operasi hitung bilangan bulat dengan alat peraga. Elementary, 1(1), 33–40.

Adinawan, M. C. (2016). Matematika Untuk SMP/MTs Kelas VII Semester 1. Jakarta: Erlangga.

Forum, T. M. (2003). Dr. Math Gets You Ready For Algebra. Bandung: john Wiley & sons, Inc.

Downloads

Published

26-12-2022

How to Cite

Ardia Putra, D. ., Imamuddin, M., & Kumalasari, H. . (2022). ANALISIS KESALAHAAN SISWA DALAM MENYELESAIKAN PERMASALAHAAN OPERASI BENTUK ALJABAR DI MTsN 3 AGAM. KOLONI, 1(4), 265–272. https://doi.org/10.31004/koloni.v1i4.320

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>