HUBUNGAN KEPERCAYAAN DIRI TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS XI MAN 3 PADANG PANJANG

Authors

  • Nadira Safira Universitas Islam Negeri (UIN) Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Iltavia Iltavia Universitas Islam Negeri (UIN) Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Afnelli Zen MAN 3 Padang Panjang

DOI:

https://doi.org/10.31004/koloni.v1i4.353

Abstract

The purpose of this research is to see whether there is a link between a person's self-confidence and the assessment of mathematics learning outcomes for students of class XI MAN 3 Padang Panjang. The research population is students of class XI MAN 3 Padang Panjang with a sample of 40 students, with data collection using a random technique. . This research is a quantitative correlation research with the variable under study is the independent variable (x) is self-confidence while the dependent variable (y) is an assessment of learning outcomes in mathematics. Data collection was carried out using a questionnaire and the results of the odd semester MID exam for the 2022/2023 school year. after doing the calculation through the correlation test obtained r as much as 0.77 so that the relationship between students' self-confidence regarding learning outcomes is strong and unidirectional (positive). That way learning outcomes will increase if self-confidence also increases and vice versa. Based on the significance test also states that t count (7.44) > t table (2.024) thus the relationship between variable x and variable y has a significant influence, with a determination coefficient obtained of 69.4% while the rest is influenced by several other factors.

 Keywords: Self Confidence, Student Learning Outcomes, Mathematics.

 

References

Achdiyat, M. (2016). Prestasi Belajar Matematika Ditinjau Dari Kepercayaan Diri dan Kreaktifan Siswa di Kelas. Jurnal Formatif, 6(1), 50-61.

Agustyaningrum, N., & Suryantini, S. (n.d.). Hubungan Kebiasaan Belajar dan Kepercayaan Diri dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP N 27 Batam. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 1(2).

Amri, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Ekstrakulikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa SMA Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2).

Cita, A., Nurimani, & Permadi, A. (2021). Hubungan Rasa Percaya Diri Siswa dengan Hasil Belajar Matematika. Seminar Nasional Pendidikan STKIP Kusuma Negara.

Dewi, P. I., Puspadewi, K. R., & Wibawa, K. A. (2020). Pengaruh Kepercayaan Diri Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 5 Kuta Selatan. Jurnal MAHASENDIKA.

Firmansyah, D. (2015). Pengaruh strategi belajar dan minat belajar terhadap hasil belajar matematika. Jurnal Pendidikan UNSIKA.

Fitriani, R. N. (2021). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Hasil Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika, 5(3).

Handayani, S. (2016). Pengaruh Orang Tua dan Minat Belajar Matematika Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Jurnal Formatif, 6(2), 141-148.

Husna, R., Budiman, & S, B. Y. (2018). Pengaruh Self Efficacy Terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa di Kelas X SMK SMTI Banda Aceh. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Matematika, 3(2), 43-48.

Khairiah, Wati, M., & Hartini, S. (2015). Hubungan kepercayaan diri dengan hasil belajar siswa kelas VIII MTsN Mulawarman Banjarmasin pada mata pelajaran IPA. Jurnal Pendidikan fISIKA, 3(3).

Kurniawati, A. D. (2014). Pengaruh Kecemasan dan Self Efficacy Siswa Terhadap Kemampuan Pemecahan Materi Segiempat Siswa Kelas VII MTSN Negeri Ponorogo. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 3(2).

Mawaddah, N., Syahrifuddin, & Eddy Noviana. (2020). Hubungan Antara Self Confidence dengan Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas V SD Negeri 136 Pekan baru. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 3(2).

Nilasari, A., Effendi, M. M., & Putri, O. R. (2020). Analisis Self Confidence Hasil Belajar Matematika SMA dalam Kurikulum Berbasis Unit Kegiatan Belajar Mandiri. Jurnal program studi Pendidikan Matematika, 9(2), 433-439.

Septiani, D. R., & Purwanto, S. E. (2020). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Hasil Belajar Matematika Berdasarkan Gender.

Septiani, D. R., & Purwanto, S. E. (2020). Hubungan Antara Kepercayaan Diri dengan Hasil Belajar Matematika Berdasarkan Gender. Jurnal Kajian Pendidikan Matematika, 6(1), 141-148.

Vandini, I. (2015). Peran Kepercayaan Diri Terhadap Prestasi Belajar Siswa. Jurnal Formatif, 5(3), 210-219.

Downloads

Published

30-12-2022

How to Cite

Safira, N. ., Iltavia, I., & Zen, A. . (2022). HUBUNGAN KEPERCAYAAN DIRI TERHADAP HASIL BELAJAR MATEMATIKA SISWA KELAS XI MAN 3 PADANG PANJANG. KOLONI, 1(4), 506–512. https://doi.org/10.31004/koloni.v1i4.353