FAKTOR – FAKTOR YANG MEMPENGARUHI PENGGUNAAN JASA JOKI TUGAS OLEH PELAJAR DAN MAHASISWA
DOI:
https://doi.org/10.31004/koloni.v2i2.464Abstract
This research aims to explore the factors that influence the use of task-jockeying services by students. The method used is qualitative research by conducting in-depth interviews and observations on 10 students who use task-jockeying services. The results of the study show that the use of task-jockeying services by students is influenced by factors such as time constraints, difficulty in doing tasks, lack of ability in subject matter, excessive task loads, and easy access. Some of these factors may be related to each other, such as excessive task loads that can lead to difficulty in doing tasks and a lack of ability in subject matter. However, it is important for students to consider the impact of using task-jockeying services on their academic ethics and the long-term implications of such actions. This research is expected to provide a clearer picture of the use of task-jockeying services by students and help students make better decisions about using these services to improve their academic performance.
Keywords: Factors, Influence, Task-Jockeying Services, Students.
References
Ratnasari, R., Sarengat, W., & Setiadi, A. (2015). Analisis Pendapatan Peternak Ayam Broiler pada Sistem Kemitraan di Kecamatan Gunung Pati Kota Semarang. Animal Agriculture Journal, 4(1), 47-53.
Akmal, A., & Imran, A. (2020). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Jasa Joki Tugas Mahasiswa di Kota Padang. Jurnal Kajian Akuntansi, 4(1), 1-9.
Alviar, C. L. (2020). The Use of Academic Writing Services by High School and College Students. Journal of Education and Practice, 11(20), 27-32.
Andrianova, E. A. (2021). Academic Ethics: The Problem of Using Homework Completion Services. Humanities & Social Sciences Reviews, 9(1), 99-105.
Arini, F., & Astuti, R. D. (2018). Pengaruh Jasa Joki Tugas Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Ekonomi dan Bisnis (JPEB), 6(1), 12-22.
Creswell, J. W. (2014). Research design: qualitative, quantitative, and mixed methods approaches. Sage publications.
Fathurohman, A. R., Nurrohmah, S., & Nugroho, L. E. (2020). Determinants of Using Online Homework Services: A Study on Undergraduate Students in Indonesia. Journal of Educational, Health and Community Psychology, 9(2), 72-83.
Fitriyani, R. (2018). Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Jasa Joki Tugas pada Mahasiswa Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro. Undergraduate Thesis. Universitas Diponegoro.
Hanifah, U., & Irmawati, E. (2020). Strategi Pemasaran Jasa Joki Tugas pada Mahasiswa. Journal of Applied Management (JAM), 18(2), 361-369.
Harizal, H., Mursidi, A., & Budiarto, A. (2019). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Jasa Joki Tugas di Kalangan Pelajar dan Mahasiswa. Jurnal Inovasi dan Teknologi Informasi (JITI), 5(1), 34-41.
Indriyani, Y. (2018). Potret Bisnis Jasa Penulisan Skripsi dan Karya Ilmiah Mahasiswa. Jurnal Dinamika Manajemen, 9(1), 36-48.
Khairunnisa, N. (2019). Pemanfaatan Layanan Jasa Joki Tugas oleh Mahasiswa Jurusan Pendidikan Matematika FKIP Universitas Syiah Kuala. Jurnal Cakrawala Pendidikan, 38(3), 432-442.
Kholilah, A., & Hadiyati, E. (2021). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Jasa Joki Tugas pada Mahasiswa S1 Fakultas Ilmu Komputer Universitas Islam Indonesia. Jurnal Sistem Informasi (JSI), 7(2), 81-87.
Mardhatillah, N., & Dewi, I. M. (2019). Analisis Pengaruh Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Jasa Joki Tugas. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Riau (JIMR), 2(2), 123-134.
Miles, M. B., Huberman, A. M., & Saldana, J. (2013). Qualitative data analysis: A methods sourcebook. Sage publications.
Mulyani, Y. (2020). Penggunaan Jasa Joki Tugas oleh Mahasiswa di Era Digital. Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(2), 197-205.
Rakhmawati, S. (2019). Pengaruh Kemudahan Akses dan Kualitas Layanan terhadap Minat Menggunakan Jasa Joki Tugas pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Airlangga. Undergraduate Thesis. Universitas Airlangga.
Sari, A. N., & Puspitasari, N. K. (2020). Faktor-faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Jasa Joki Tugas oleh Mahasiswa. Jurnal Kajian Pendidikan dan Pengajaran, 3(1), 28-34.
Sari, D. P., & Rahman, M. R. (2019). Pengaruh Faktor Personal, Situasional, dan Sosial terhadap Minat Penggunaan Jasa Joki Tugas pada Mahasiswa. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 73(2), 17-23.
Sari, S. R., & Pratiwi, R. (2018). Analisis Faktor-faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Jasa Joki Tugas. Jurnal Penelitian Bisnis dan Manajemen (JPBM), 1(1), 1-9.
Simpson, R. (2018). The ethics of academic ghostwriting. Journal of Academic Ethics, 16(1), 75-89. doi: 10.1007/s10805-018-9274-7
Suharsono, S., Nugroho, E. W., & Yusuf, A. M. (2019). Pengaruh Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Jasa Joki Tugas Terhadap Prestasi Belajar Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Teknik Industri (JITI), 18(2), 62-71.
Susilowati, D. (2019). Dampak Penggunaan Jasa Joki Tugas terhadap Kualitas Pendidikan Mahasiswa. Jurnal Pendidikan Terbuka dan Jarak Jauh, 20(1), 33-44.
Tariq, M., & Abideen, Z. U. (2016). A qualitative exploration of academic cheating among Pakistani students. International Journal for Educational Integrity, 12(1), 1-19.
Wijayanti, R. P., & Yulianto, A. (2019). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Penggunaan Jasa Joki Tugas pada Mahasiswa di Kota Semarang. Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 72(1), 45-54.
Yulianto, F. A., & Rachmawati, D. (2021). Jasa Joki Tugas: Solusi atau Ancaman dalam Pembelajaran Mahasiswa? Jurnal Pendidikan Humaniora, 9(1), 32-38.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Elizabeth Amelia Permata Sari, Daniel Jefri Kurniawan

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
