Analisis Kesadaran Konsumen Terhadap Labelisasi Halal Pada Makanan Instan Korea Bagi Mahasiswa Universitas Ibn Khaldun

Authors

  • Jilan Ashla Sayyidah Universitas Ibn Khaldun Bogor
  • M. Kholil Nawawi Universitas Ibn Khaldun Bogor
  • Nurman Hakim Universitas Ibn Khaldun Bogor

DOI:

https://doi.org/10.31004/koloni.v3i2.634

Abstract

Choosing halal food and drinks is an obligation for every Muslim. This applies in everyday life, including paying attention to the halal status of a product that will be consumed, one of which is by checking the halal information of the product on the packaging label. This study aims to determine the level of awareness of Ibn Khaldun University students towards Halal labeling in Korean instant food. The sample used in this study were 100 students of Ibn Khaldun University Bogor City. The method used in this study is quantitative by using data analysis techniques, namely univariate analysis techniques or commonly called descriptive statistical analysis techniques to determine and describe the data from the respondent's answer to the statement in answering the questionnaire. The results of this study indicate that students/female students as consumers of Korean instant food products have a high awareness or enter into a good category of halal labeling on the instant food

References

Agmasari, S. (2021). Pendiri Shin ramyun meninggal dunia. https://www.kompas.com/food/read/2021/04/04/171200075/pendiri-shin-ramyun-meninggal-sejarah-merek-mie-instan-nomor-1-di

Agus, P. A. (2017). Kedudukan Sertifikasi Halal Dalam Sistem Hukum Nasional Sebagai Upaya Perlindungan Konsumen Dalam Hukum Islam. Amwaluna: Jurnal Ekonomi Dan Keuangan Syariah, 1(1), 150–165. https://doi.org/10.29313/amwaluna.v1i1.2172

Angipora, M. (2018). M O D U L Labeling & Packaging. 5–28.

Arsi, A. (2021). Realibilitas Instrumen Dengan Menggunakan Spss. Validitas Realibilitas Instrumen Dengan Menggunakan Spss, 1–8.

Bulan, T., & Fazrin, K. (2017). Indikator Label Halal. Jurnal Manajemen Dan Keuangan, 6(2), 729–739.

Cahya, R. T., Diana, N., & Alrasyid, H. (2022). Analisis Pengaruh Halal Certification dan Halal Awareness Terhadap Minat Beli Produk Makanan Korinus Tok-Poki (Studi Pada Mahasiswa Muslim Pecinta Drama Korea). Islamic Economics and Finance Journal, 3(1), 1–13. http://riset.unisma.ac.id/index.php/laswq/article/view/17593/13307

FAK { JLTAS EKONOMI. (2020).

Fathimah, F. (2017). Faktor – Faktor Yang Mempengaruhi Kebiasaan Memeriksa Label Halal Kemasan Pangan Pada Santriwati. Darussalam Nutrition Journal, 1(1), 1. https://doi.org/10.21111/dnj.v1i1.1020

Fauziah, Nofandi, R. A., Koewinarn, Atieqoh, S., Abadi, Z., & M, F. (2021). Survie Sadar Halal. 1–23. http://cms.kemenag.go.id/storage/flm/files/shares/files/5. SURVEI1 HALAL Genera.

Haepyo Corp, S. (2008). Sajo Haepyo Corp. https://sajo.tradekorea.com/

Hastjarjo, D. (2005). Sekilas Tentang Kesadaran (Consciousness). Jurnal Buletin Psikologi, 13(2), 79–90.

Hidayatullah, M. S. (2020). Sertifikasi dan Labelisasi Halal Pada Makanan dalam Perspektif Hukum Islam (Perspektif Ayat Ahkam). YUDISIA : Jurnal Pemikiran Hukum Dan Hukum Islam, 11(2), 251. https://doi.org/10.21043/yudisia.v11i2.8620

Ii, B. A. B., Halal, A. L., & Penjualan, P. (2009). Tinjauan Pustaka Mengenai Labelisasi Halal. 32–51.

Iman, D., Zainul, K., & Kholid Mawardi, A. M. (2015). PENGARUH PEMASARAN MELALUI MEDIA SOSIAL TERHADAP KESADARAN KONSUMEN PADA PRODUK INTERNASIONAL (Studi pada Pengguna Produk Uniqlo di Indonesia). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB)|Vol, 24(1), 1–9.

Irrubai, M. L. (2021). Strategi Labeling, Packaging dan Marketing Produk Hasil Industri Rumah Tangga. Sosio-Didaktika: Social Science Education Journal, 3(1), 17–26. https://doi.org/10.15408/sd.v3i1.3794

Ishaq, & Prayoga, A. (2017). BERSERTIFIKAT HALAL ( HALAL AWARENESS ON PURCHASE INTENTION OF Kesadaran Halal dalam Minat Beli Produk Kue yang Belum Bersertifikat Halal. Prosiding Seminar Nasional Halal Awareness 2017, July. https://doi.org/10.13140/RG.2.2.30758.68162

Jusuf, J. B. K., & Raharja, A. T. (2019). Tingkat pengetahuan dan sikap mahasiswa program studi pendidikan olahraga Universitas Muhammadiyah Kalimantan Timur terhadap permainan tonnis. Jurnal Pendidikan Jasmani Indonesia, 15(2), 70–79. https://doi.org/10.21831/jpji.v15i2.28301

Maharani, N., Handayani, T., & Priyatno, P. D. (2021). Analisis Keputusan Pembelian Mie Samyang Halal Di Jakarta. Jurnal Ekonomi Syariah Pelita Bangsa, 6(02), 99–110. https://doi.org/10.37366/jespb.v6i02.240

Maulana, A., Hidayawati, P. A., & Sulaeman, E. (2022). Pengaruh Kompensasi dan Pelatihan Terhadap Kinerja Karyawan Pada PT. Daros Siman Jaya. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 4, 1349–1358.

Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia. (2014). UU No.33 Tahun 2014 (2014). UU No.33 Tahun 2014, 1. https://peraturan.bpk.go.id/Home/Details/38709/uu-no-33-tahun-2014

MUI, M. U. I. (2018). Produk Makanan dan Minuman Yang Mengandung Alkohol/Etanol. Mui, 1–11.

Mutmainah, L. (2018). The Role of Religiosity, Halal Awareness, Halal Certification, and Food Ingredients on Purchase Intention of Halal Food. Ihtifaz: Journal of Islamic Economics, Finance, and Banking, 1(1), 33. https://doi.org/10.12928/ijiefb.v1i1.284

Nongshim. (2021). Nongshim. https://eng.nongshim.com/

Nugraha, R., Mawardi, M. kholid, & Bafadhal, A. S. (2017). Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Minat Beli Konsumen (Survei Pada Mahasiswa Muslim Konsumen Mie Samyang Berlogo Halal Korean Muslim Federation Di Kota Malang). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 50(5), 113–120.

Nugroho, W. A., & Anwar, M. K. (2020). Hubungan Religiusitas Dan Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Non Makanan Dan Minuman. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis Islam, 3(2), 13–25. https://doi.org/10.26740/jekobi.v3n2.p13-25

Pencantuman, P., Halal, L., & Kemasan, D. (2013). Pentingnya Pencantuman Label Halal Dalam Kemasan.

Pramintasari, T. R., & Fatmawati, I. (2020). Pengaruh Keyakinan Religius, Peran Sertifikasi Halal, Paparan Informasi, dan Alasan Kesehatan Terhadap Kesadaran Masyarakat Pada Produk Makanan Halal. Jurnal Manajemen Bisnis, 8(1), 1–33. https://journal.umy.ac.id/index.php/mb/article/view/3922/3384

Rossi Sanusi. (2009). Penelitian Replikasi (1). Wordpress, 45–49. https://repository.ub.ac.id/id/eprint/1235/7/BAB III.pdf

S. Nevid, J. (2009). Tentang Kesadaran: Konsepsi dan Aplikasi Psikologi (Rizal (Ed.)). NUSAMEDIA.

Sanaky, M. M. (2021). Analisis Faktor-Faktor Keterlambatan Pada Proyek Pembangunan Gedung Asrama Man 1 Tulehu Maluku Tengah. Jurnal Simetrik, 11(1), 432–439. https://doi.org/10.31959/js.v11i1.615

Sudiro, A. A., Mujib, M. A., Subhi, M. I., Al, U., & Indonesia, A. (n.d.). Pencantuman Label Halal Pada Produk Makanan Bagi Konsumen.

Sugiyono. (2018). Teknik Analisis Kualtitatif. Teknik Analisis, 1–7. http://staffnew.uny.ac.id/upload/132232818/pendidikan/Analisis+Kuantitatif.pdf

Sungkawaningrum, F. (2019). Eksplorasi peran perbankan syariah dalam memajukan industri halal di sektor makanan halal. Ekplorasi Peran Perbankan…. Wahana Islamika: Jurnal Studi Keislaman Vol. 5 No. 2 (2019) Pp. 32-17, 5(2), 32–48.

Downloads

Published

29-05-2024

How to Cite

Ashla Sayyidah, J., Kholil Nawawi, M., & Hakim, N. (2024). Analisis Kesadaran Konsumen Terhadap Labelisasi Halal Pada Makanan Instan Korea Bagi Mahasiswa Universitas Ibn Khaldun. KOLONI, 3(2), 161–169. https://doi.org/10.31004/koloni.v3i2.634

Issue

Section

Articles