Persepsi Siswa Terhadap Nilai-Nilai Islam Dalam Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Di MTSN 2 Bukittinggi
DOI:
https://doi.org/10.31004/koloni.v3i2.654Abstract
Islamic values in mathematics learning can be developed using various methods, one of which is by integrating Islamic values in the learning process. This research aims to determine students' perceptions of Islamic integrated LKPD. The type of research carried out is qualitative descriptive research. The data collection techniques used were Islamic integrated LKPD and a questionnaire about student perceptions. The population in this study were class VII students at MTsN 2 Bukittinggi, while the samples taken were class VII.1 students with a total of 28 students. The technique used in sampling is random sampling technique. The results of the research show that: 1) the understanding aspect of most students agree with a percentage of 48% 2) the assessing aspect of most students agree with a percentage of 57% 3) the presentation aspect of most students agree with a percentage of 61%.
References
Aslina, R., Imamuddin, M., Isnaniah, I., & Rahmi, U. (2022). Persepsi Siswa Terhadap Metode Mengajar Guru Matematika Pada Era New Normal. Suska Journal of Mathematics Education, 8(2), 107. https://doi.org/10.24014/sjme.v8i2.19510
Aviola, N., Hayati, S., Pebria, W., Annisa, & Imamuddin, M. (2023). Pengaruh Pembelajaran Matematika Terintegrasi Islam Terhadap Pembentukan Karakter Siswa Pendahuluan. KOLONI: Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(2), 195–204.
Dea Wulan Dari, M. Imamuddin, Imraatul Husna, Fitrah Hanifah Ali, A. (2024). Persepsi Siswa Terhadap Nilai-Nilai Islam Dalam Pembelajaran Matematika. JIEP : Journal of Islamic Education Papua, 1(2).
Eliati, T., A. (2020). Pengembangan LKPD berbasis Masalah (PBL) untuk meningkatkan Self-efficacy Peserta Didik. Hipotenusa Journal of Research Mathematics Education (HJRME), 1(3), 19–31.
Febriya, S., Pranata, O. H., & Aprilliya, S. (2015). Pengembangan Lembar Kerja Siswa pada Materi Keliling Lingkaran dengan Pendekatan Pembelajaran Matematika Realistik. PEDADIDAKTIKA : Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 2(2).
Firmansyah. (2016). Penerapan Teori Pembelajaran Kognitif Dalam Pembelajaran Pendidikan Jasmani dan Kesehatan. J.Pendidik, 5(2), 154–164.
Fitrah, M., & Kusnadi, D. (2022). Integrasi Nilai-Nilai Islam Dalam Membelajarkan Matematika Sebagai Bentuk Penguatan Karakter Peserta Didik. Jurnal Eduscience, 1(9), 152–167.
Hadi, W. P. (2017). Kajian Etnosains Madura dalam Proses Produksi Garam sebagai Media Pembelajaran IPA Terpadu. Jurnal Ilmiah Rekayasa, 10(2), 79–86.
Hikmah, A., Nur Ilmi, A., Jannah, M., Lestari, T., Zahra, Z., & Imamuddin, M. (2023). Pengembangan Lembar Kerja Peserta Didik (LKPD) Matematika Integrasi Nilai-Nilai Islam Pada Tingkat SMP. Jurnal Multidisiplin Ilmu, 2(2), 2828–6863.
Imamuddin, M., & Isnaniah. (2023). Peranan Integrasi Nilai-Nilai Islam dalam Pembelajaran Matematika. Kaunia : Integration and Interconnection of Islam and Science Journal, 19(1), 15–21.
Isnaniah & Imamuddin, M. (2020). Student’s Understanding Of Mathematical Concepts Using Manipulative Learning Media In Elementary Schools. Journal Of Physics : Conference Series, 1.
Izma, T., & Kesuma, V. Y. (2019). Peran Pendidikan Kewarganegaraan Dalam Membangun Karakter Bangsa. Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(17), 84.
Kurniati, A. (2015). Mengenalkan Matematika Terintegrasi Islam Kepada Anak Sejak Dini. Suska Journal Of Mathematics Education, 1(1), 1–8.
Mauludinia, I., & Amin, S. (2022). Penagruh Pe,belajaran Tatap Muka Era New Normal dan Kualitas Guru Terhadap Tingkat Pemahaman IPS. Dinamika Sosial : Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial, 1(2), 161–172.
Muharmansyah, R., & Imamuddin, M. (2023). Pengaruh Persepsi Siswa Tentang Dasar Mengajar Guru Terhadap Hasil Belajar Matematika. Journal on Education, 5(3), 6986–6993.
Roffina, Z. D. (2020). Meningkatkan Semangat Belajar Siswa Dalam Pembelajaran Relasi Dan Fungsi Melalui Pendekatan Scientific. Jurnal Pendidikan Tambusai, 1(4), 810–820.
Roni. (2018). Persepsi Guru Pendidikan Jasmani, Olahraga Dan Kesehatan Sekolah Dasar Se-Kecamatan Sentolo Terhadap Kurikulum 2013.
Rosliana, I. (2019). Pengembangan LKPD Matematika dengan Model Learning Cycle 7E Berbantuan Mind Mapping. Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 1(1), 10–22.
Syah, R. M., & Imamuddin, M. (2023). Persepsi Siswa Tentang Keterampilan Dasar Mengajar Guru Matematika Pasca Pandemi Covid-19. JUMAT : Jurnal Matematika, 1(1), 1–11.
Yuhroh, E. M., Kristianti, F., & Hidayatullah, A. (2019). Pengembangan Majalah Matematika Islam Dengan Pendekatan Al-Qur’an Sebagai Alternatif Bahan Ajar Dalam Menumbuhkan Nilai Islam. Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Pengetahuan, 2(19), 178–192.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Recy Wulan Dari, Tengku Tiara Insan Ramadhani, M. Imamuddin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.